במהלך מפגש של DESIGN.KON שהתקיים אתמול ועסק בשיווק ובצילום פרויקטים – התעורר דיון סוער בקרב המשתתפות לגבי הנושא של זכויות יוצרים על התמונות ותשלום עליהן.
כולנו הרי יודעות, שזכויות היוצרים על הצילומים הן של הצלמים ולא שלנו, תחת חוק זכויות יוצרים, אבל השימוש של הספקים ושל בעלי המקצוע השותפים לפרויקטים נותר עד כה כתחום אפור שכל צלם התנהל לגביו בצורה שונה.
חלק מהצלמים איפשרו למעצבות להעביר צילומי פרויקטים לספקים בצורה חופשית, ואילו חלק ביקשו על השימוש של הספקים בתמונות תשלום נוסף.
לאחרונה, ישנם גם צלמים ששמים מגבלה על האופציה לשתף את התמונות מהאתר או מהדף העסקי של המעצבת, שכן זהו למעשה שימוש פרסומי בתמונות לכל דבר.
בדיון שנוצר בסטודיו סביב הנושא – התרעמו חלק מהמעצבות על הדרישה הזו.
"למה שספקים ישתפו פעולה בימי צילומים וישאילו לנו פריטים אם הם לא יכולים להשתמש בתמונות?" אמרה אחת מהן.
"בגלל שהספק לא מעוניין לרכוש את התמונות – אני מפסידה את הפרגון שלו ואת החשיפה שיכולתי לקבל בדף העסקי או באתר שלו! זה ממש מבאס!" הוסיפה אחרת.
"איך אני מפרגנת לספקים שלי?" שאלה שלישית.
והתסכול באוויר הורגש היטב אפילו דרך מסכת ה-N95 שלי 🙂
מה ששנוא עליך - אל תעשי לצלמ/תך
במסגרת מיזם #פורצות_דרך_המסך בתקופת הקורונה – אירחתי בקהילת פורצות דרך את עו"ד רועי אחיעזר ללייב מרתק בנושא זכויות יוצרים, ובו הוסבר לנו שהזכויות של הצלמים על התמונות הן כפולות.
ראשית, יש להם את זכות היוצרים של התמונה, שמקנה להם את הבלעדיות להחליט מי יכול להשתמש בה, איפה ובאילו תנאים.
שנית, יש להם את הזכות הכלכלית על התמונה – להחליט מה תהיה עלות השימוש בה לכל מי שחפץ לעשות זאת.
משמע: לתת קרדיט לצלמ/ת – זה לא מספיק, אלא אם סוכם כך במפורש בינך לבין הצלמ/ת! הקרדיט אמנם מכסה את זכות היוצרים הראשונה, אבל לא את השניה.
ברגע שאנחנו מזמינות עבודת צילום – כל סתירה בין שתי הזכויות לעיל לבין המצב בפועל (העברת הצילומים לשימוש צד ג', או ויתור על קרדיט בכל תמונה) – חייבת להיות מעוגנת בהסכם שלנו עם הצלמ/ת.
אבל בואו נשים לרגע את עניין הזכויות בצד ונדבר על הגינות. יותר קל לנו לעשות זאת דרך נקודת המבט של מעצב/ת ולא של צלמ/ת, אז אשאל אתכן כך:
כאשר אתן מתכננות ומעצבות דירת קבלן, בבנין שבו יש דירה זהה בקומה מתחת ובקומה מעל – האם מקובל עליכן שהלקוחות שלכן יעבירו את התוכניות שהכנתן להם לשכנים שלהם? סתם כך? ללא תשלום לכן?
הרי השכנים שלהם היו יכולים להיות עוד זוג לקוחות שלכן, שלמעשה חסכו את התשלום למעצבת ופשוט לקחו תוכניות (מקצועיות ומוקפדות, שהושקעה בהן מחשבה, יצירתיות וידע רב) – מהשכנים.
האם במידה שהייתן מגלות שהלקוחות שלכן עשו כך – הייתן מגיבות ב"בכיף! מפרגנת להם!"?
אני חושדת שלא.
יתרה מכך – אני תוהה איך הייתן מגיבות אם לקוחה שלכן היתה מעלה לקבוצת הוואטסאפ של הבנין את כל סט התוכניות שהכנתן לה וכותבת:
"היי חברים, בא לי לפרגן לכם בתוכניות סופר-מקצועיות שקיבלתי מהמעצבת שלי. איזו מוכשרת היא, נכון?
מעניין כמה זמן היה לוקח לכן עד שהייתן שוב מסדירות דופק.
בדיוק מהסיבה הזו – אני חושבת שאין שום דבר מופרך בדרישה של צלמי האדריכלות בארץ לקבל תשלום בנפרד מכל לקוח פוטנציאלי של התמונות שהן מצלמים.
התשלום הזה מגיע להם בזכות ולא בחסד, ולא נראה לי הוגן או הגון – שאנחנו, המעצבות, נפרגן לספקים שלנו על חשבון הצלמ/ת שלנו. לא ראוי לפרגן גם לה/לו?
אין צורך לציין שבאירופה או בארה"ב הדיון הזה בכלל לא היה מתקיים. נושא זכויות היוצרים שם כל כך ברור, והמודעות לו כל כך גבוהה – שאף אחד לא היה נדרש להסביר למה מגיע לו תשלום על יצירה שלו – מכל סוג שהוא.
השינוי, כמו תמיד – מתחיל בנו.
אם את מאמינה שמגיע לך תשלום עבור היצירה שלך מכל לקוח שעושה בה שימוש – מן הראוי שתפעלי באותה צורה כלפי היצירות של אחרות ואחרים.
במקרה של ימי צילומים – אפשר להסביר לספקים את נושא זכויות היוצרים על התמונות, ולשכנע אותם להצטרף כלקוחות ליום הצילומים.
כך כולם מרוויחים: הצלמ/ת מרוויח/ה את התשלום שמגיע לו/לה;
את מרוויחה את התמונות של הפרויקט עם הפריטים שמשדרגים לך את הסטיילינג;
והספקים את המוצרים שלהם בצילומים מקצועיים מבלי לעשות הפקת צילום מיוחדת לשם כך.
קרדיט הוא לא פרגון, הוא חובה!
עכשיו שטיפלנו בנושא התשלום – בואו נדבר על הקרדיט.
כמה פוסטים כבר יצא לך לקרוא (או לכתוב) על הספק ההוא שהעלה תמונות של פרויקט של מעצבת פלונית ולא נתן לה שום קרדיט?
כמה תגובות על גבי תגובות – עם סימני קריאה ועשרים הטיות שונות של השורש ח.צ.פ – היו לכל פוסט כזה?
כולנו יודעות להעמיד אותם במקום כשהם "מתבלבלים".
אבל האם אנחנו מפרגנות לקולגות ולאנשי מקצוע באותה מידה שאנחנו מצפות לפרגון?
כשאת עושה שיתוף פעולה מקצועי עם אדריכל/ית או סטייליסט/ית – האם את מקפידה לציין את שמה בכל פוסט ו/או פרסום של העבודה שלכן/ם?
לתחושתי, יש לנו עוד כברת דרך ללכת בנושא הזה.
ייתכן שזה האגו שמוביל אותנו, או החשש שאם הלקוחות יראו שם נוסף של קולגה ליד השם של המעצבת – הם לא יידעו לייחס לכל אחת מהן את חלקה בעיצוב.
אבל האם זה משנה?
האם כאשר אני עושה שיתוף פעולה עם קולגה – זה משנה בדיוק איפה היא סיימה ובדיוק איפה אני התחלתי? האם לא יכול להיות ששתינו נרוויח מתהילת העולם באותה מידה, פשוט מלחלוק בשפע?
אני מאוד מאמינה בשפע ובפרגון, אבל במקרים שבהם היצירה שלי מחוזקת על ידי שותפ/ה לעשייה – ציון החלק שלו/ה בתוצאה וגם בתהליך – הוא לא פרגון, אלא חובה מוסרית בעיניי.
לחלוק את הבמה או את הזרקור עם מישהו אחר – לא רק שלא מפחית מערכי, אלא מוסיף לו. היכולת שלי לשלב כוחות עם עוד אנשי מקצוע, ליצור שפה משותפת מדעות שונות, לייצר הרמוניה שבה כל אחת/אחד מאיתנו מביא/ה לשולחן את המומחיות שלה/ו – מעידה על כולנו משהו חשוב, שרלוונטי מאוד לתחום שלנו.
לתת לקולגות שלנו קרדיט על חלקן.ם בתוצאה – זו לא הדרך שלנו "לפרגן" להן.ם, אלא ליהנות יחד איתן.ם מהשפע שיצרנו יחד!
לסיכום
- שפע חייב להיות רב-כיווני. לא יכול להיות שפע במקום שבו הפרגון שלנו לישות אחת בא על חשבון ישות אחרת.
- ממש כמו בעבודה שלנו עם הלקוחות – הסכם העבודה שלנו הוא הבסיס לכל מערכת יחסית עסקית מוצלחת. אל תוותרו עליו!
- פרגון אמנם עושה טוב לעור הפנים, אבל גם בוטוקס עושה את אותו הדבר. למערכות יחסים טובות עם קולגות, לעומת זאת, אין תחליף.
כתבת מדוייק!
תודה לך ?