השיעור השני בקורס שלי למעצבות פנים ומלבישות בתים עוסק בתמחור, ובנוי משני חלקים.
בחלק הראשון אני מלמדת את המעצבות איך לתמחר את שכר הטרחה שלהן בצורה רווחית בעזרת כלי התמחור שיצרתי (טבלה שעובדת כמו אפליקציה ומחשבת את שכר הטרחה בצורה רווחית וקלה).
בחלק השני אנחנו מדברות על עקרונות מנחים לתמחור, על כללי "עשי ואל תעשי" (שכולם נכתבו בדם), וגם על קניבליזם של שירותים בעסק.
מהו קניבליזם עסקי?
זהו מצב שבו שירות אחד שלנו "אוכל" שירות אחר (לרוב – רווחי יותר), ולמעשה מייתר אותו תוך שהוא פוגע ברווחיות שלנו.
כדי להבין את זה טוב יותר – אתן דוגמא שאני חוזרת ונתקלת בה שוב ושוב אצל מעצבות (בעיקר בתחילת דרכן, אבל לא רק!):
מעצבת פלונית מציעה ללקוחותיה פגישת ייעוץ של 3 שעות בביתם. כולנו מכירות פגישות ייעוץ כאלה, נכון?
לפגישה היא מגיעה עם מזוודת מניפות גוונים וחומרים, טאבלט וכלי מדידה.
במהלך הפגישה היא נותנת ללקוחות ייעוץ מקיף לכל חלל הבית במשך שעתיים. כחלק מהייעוץ היא ממליצה (בין השאר) על טפטים בחדרי השינה, צביעת הקירות בגוונים משלימים, תכנון פריט נגרות בנישה בסלון ורכישה של כמה פריטי ריהוט ואקססוריז.
"יש לך דוגמאות להראות לי?" שואלת הלקוחה שהזמינה את הייעוץ.
והמעצבת, שחשוב לה לצאת מהפגישה בתחושה שנתנה ללקוחה ערך מקסימלי – עונה: "בטח, בואי נכנס לכמה חנויות און-ליין בזמן שנותר לנו ונבחר יחד".
בשעה שנותרה לפגישה המעצבת בוחרת עם הלקוחה און-ליין: טפט לחדר השינה של ההורים, טפט לחדר הילדה, גוון קיר משלים לכל אחד מהטפטים, מספר פריטי אקססוריז לבית, וגם ספה ופינת אוכל.
בנוסף, היא מודדת את הנישה בסלון ומשרטטת ללקוחה סקיצה ידנית של פריט הנגרות שיתאים שם.
בתום הפגישה הלקוחה מודה למעצבת בעיניים בורקות על הערך הרב שנתנה לה. "לא האמנתי שאפשר להספיק כל כך הרבה בשלוש שעות!" היא מתמוגגת.
המעצבת מוחמאת, מחוייכת גם היא, ויוצאת מבית הלקוחה מרוצה ושמחה לפגישת הייעוץ הבאה שלה.
היא מקווה שעוד תשמע מהלקוחה הזו לגבי תהליך של ליווי מקיף ומלא יותר.
השאירו מקום למנה העיקרית
לכאורה – תרחיש אידיאלי!
אבל רק לכאורה, כי בינינו – אין שום סיבה שהלקוחה הזו תבחר לקחת ליווי מקיף ומלא יותר (שגם עולה יותר) כשהיא קיבלה כל כך הרבה ערך בעלות פחותה בהרבה.
המעצבת שלנו אמנם יצאה בתחושה נהדרת, אבל למעשה היא מטרפדת לעצמה את פוטנציאל הרווח שלה, כי שירות קטן וחד-פעמי בעסק שלה פוגע בשירות מורחב יותר, שאמור להיות גם רווחי יותר.
מה המסקנה?
כשאנחנו מציעות ללקוחות שלנו שירותים בדרגות מחיר שונות – חשוב שכל אחד מהשירותים האלה יועיל ללקוחות ויספק להם תמורה, אך חשוב גם לוודא שהשירותים שאנחנו מציעות לא מתחרים זה בזה או "אוכלים" זה את זה. חשוב שלא ניצור קניבליזם בעסק שלנו רק מתוך רצון לספק ולרצות את הלקוחות.
אם לא נקפיד על כך – ללקוחות לא תהיה שום סיבה להזמין מאיתנו את השירותים המורחבים של ליווי ועיצוב מלאים. במקום זאת, נמצא את עצמנו נשענות על השירותים הקטנים והפחות רווחיים בעסק, שכדי להפיק מהם תמורה מספקת – אנחנו צריכות לקיים הרבה מאוד מהם בכל חודש.
המטרה היא, כמובן, להרוויח יותר ולעבוד פחות. את זה נעשה ע"י הגדרה נכונה של השירותים שלנו בשלב הראשון (נקפיד לתחום גבולות וערך ברורים לכל שירות מבלי שאחד נבלע באחר), ותמחור נכון שלהם בשלב השני (על מנת לוודא שהשירותים המורחבים הם אכן גם הרווחיים).
בדיוק עסוקה בסוגיה הזאת.
הבנתי שמרוב שאכפת לי שהלקוחות לא יפספסו פרטים חשובים,
אני נותנת להם את השירות בלי לקבל עליו תמורה הולמת.
מה שמתיש ומתסכל בסופו של יום.
כולם מרוצים חוץ ממני…
מבינה אותך מאוד נעה! הייתי שם בעצמי בתחילת דרכי.