חודש חלף מאז ששבתי ממסע הצילום שלי בלאוס וקמבודיה. כמעט כל מי שפוגש אותי לאחרונה שואל מיד: "אז איך היה?" וכשאני עונה שזה היה מסע משנה-חיים אני זוכה בתגובה בפרצוף ספקן, או לקביעה: "טוב, זה עולם אחר לגמרי". אבל המסע הזה היה הרבה יותר מגיחה לעולם אחר לגמרי. כשיצאתי אליו ידעתי בתוך תוכי שאחזור קצת אחרת, אבל לא שיערתי לעצמי את העוצמות ואת המשמעות של זה.
שנה שלמה לא הוצאתי את המצלמה שלי מהארון. זו היתה שנה קשה עבורי מבחינה אישית, ובתוך הקושי הזה העדפתי רוב הזמן להתכנס פנימה, לשמור על הכוחות שלי קרובים, להישאר עטופה. במצב כזה קשה לחלוק עם העולם משהו כל כך חושפני כמו צילומים, שהם למעשה הצצה לעולם ולנקודת מבט פנימיים ואישיים.
ההחלטה לצאת למסע הזה היתה חלק מתהליך החזרה שלי ליסודות שלי. התגעגעתי מאוד לצילום, למפגש עם עולמות ואנשים יוצאי דופן; התגעגעתי לתחושת ההרפתקה, ויותר מכל – התגעגעתי לעצמי, לכל החלקים בי שקצת קהו ונדחקו הצידה בשנה האחרונה.
כבר זמן רב שאני עוקבת אחרי העבודות של זיו קורן. אני מוצאת את הצילומים שלו מפעימים, ותמיד נדהמת מהאופן שבו הוא מנציח רגעים בצורה שמעבירה סיפור שלם. הוא אמן, ללא ספק.
חברה אהובה שהבינה שאני זקוקה לקצת רוח מתחת לכנפיי – שלחה לי לינק לפוסט של חברת יומן מסע, שבישר שזיו יוצא בעוד מספר חודשים למסע צילום בלאוס וקמבודיה. היעדים היו מושלמים מבחינתי, והמועד – בהתחשב בזה שאף פעם אין זמן טוב להיעלם מהארץ לשבועיים – היה משהו שאפשר להתכונן אליו. בעידודו של נדב ואחרי המון התלבטויות – החלטתי שאני יוצאת למסע הזה.
את תמונותיי מהמסע שיתפתי מדי יום בפייסבוק האישי והעסקי שלי, אבל המסע האמיתי התרחש בעצם מאחורי העדשה, ועל כך אספר כאן.
בנגקוק / יום 1
המסע ללאוס וקמבודיה היה הפעם הראשונה שבה התנסיתי בצילום דוקומנטרי, וצילום כזה – כך גיליתי מהר מאוד – מצריך מיומנויות מסוג שונה לגמרי מאלה שתרגלתי עד כה. כשמצלמים אנשים וסיטואציות אקראיות, ומנסים להנציח חיים ורגעים מבלי לביים אותם או אפילו להיות מורגשים – נדרשת שליטה ברמה מאוד גבוהה במצלמה.
רגע אחד מצלמים סיטואציה בתוך בית, בתאורה מלאכותית, ורגע אחרי מצלמים התרחשות באור יום בוהק; סיטואציה אחת מאפשרת לקחת את הזמן ולצלם שוב ושוב, ואילו אחרת מצריכה תגובה מהירה ומדוייקת, אחרת הרגע חולף וההזדמנות חולפת איתו.
אני תמיד מצלמת במצב ידני מלא, וקובעת בכל פריים ופריים מחדש את רמת החשיפה, את מפתח הצמצם ואת מהירות התריס. אם זה נשמע לכם מורכב – תוסיפו לזה את הצורך להחליף עדשות (שלוש עדשות שונות, כל אחת למטרה אחרת) ותבינו שלצאת מסשן צילום עם תמונות טובות זו משימה לא פשוטה.
לכן, את עצירת הביניים בבנגקוק ניצלתי כדי להתרגל למצלמה החדשה שרכשתי לקראת הטיול (לא כי יש צורך, אלא פשוט כי הגיע הזמן), להתרגל לצלם אנשים בשניות ספורות של חסד שהם העניקו לי בתוך חייהם, להתרגל לתנאי תאורה קשים שלא ניתן לשנות, וגם – להתרגל לתסכול כשזה לא יוצא כמו שאני רוצה…
לאוס / יום 2
מאחורי חברת יומן מסע פועמים הלב והנשמה של בחור מהמם אחד – איתמר פלג. אחרי שטייל מספר שנים בעולם, איתמר הבין שהעניין והקסם האמיתיים נמצאים במקומות שעדין נותרו אותנטיים, הרחק ממסלול התיירים המוכר. לכל מסע כזה מקדימה נסיעת הכנה שבה הוא מגשש, בוחן, חוקר ומוצא את המקומות המושלמים לצילום ולמפגש בלתי אמצעי עם התרבות המקומית. זו הייחודיות של חברת המסעות הזו ("חברת טיולים" יהיה כינוי מאוד דל עבורה), וכך הגענו אל הכפר הנידח הזה, בדרך עפר מפותלת וארוכה מאוד.
הבקתות כאן הן קירות וגג בלבד, הרצפה היא אדמת עפר. הצעצועים היחידים הם מה שהטבע מעניק: מקלות, אדמה, מים, ענפים.
ילדים קטנים נושאים את אחיהם על גבם, מטאטאים את שטח הבית, סוחבים דליים עם כביסה רטובה, משתתפים בהכנת הארוחה.
היה לי נעים ומפתיע להיווכח שהאבות מעורבים מאוד בגידול הילדים ובבילוי איתם.
אין כאן שפע, אין קליטה לוויינית, למעשה – אין כאן אפילו חשמל, אבל הילדים שגרים פה מאירים את הכפר בחיוכים ובשמחת החיים שלהם. אי אפשר שלא להתאהב בהם.
לאוס / יום 3
מהכפר לעיר. היום השלישי התחיל מאוד מוקדם, עוד לפני שהשמש זרחה. הנזירים ב- Luang Prabang יוצאים השכם בבוקר לאסוף מתושבי הכפר את ארוחת הבוקר שלהם, שתרומתה היא צדקה. גם אנחנו קמנו כשבחוץ חשכה מוחלטת כדי ללוות אותם בדרכם. לאחר סיום איסוף המזון – חזרנו איתם אל המנזר וצפינו בטקס ארוחת הבוקר שלהם. זו היתה הצצה מרתקת לעולם של מסורת וסגפנות בעידן של סמארטפונים ופייסבוק, שלא פסח גם עליהם.
לאוס / יום 4
חלק מהאופי המאוד מיוחד של מסע עם איתמר, הוא שרק בבוקרו של כל יום ידענו לאן פנינו מועדות, ולפעמים גם רק שעה לפני סשן צילום. הסיבה היא, שרבים מהלוקיישנים או מהסיטואציות – מאוד ארעיים. בזמן שאנחנו פידרנו את אפנו במלון – איתמר פעל מאחורי הקלעים כדי לברר, לארגן ולאפשר לנו לנכוח בארועים יוצאי דופן.
כך קרה, שביום הרביעי נתקלתי באחד האירועים ההזויים שהייתי בהם. כלפי חוץ – זהו פסטיבל ססגוני ושמח, אבל הסיפור שמאחוריו שמח קצת פחות, או לפחות כך זה הרגיש לבחורה מערבית כמוני.
מדובר בארוע מסורתי שקורה אחת לשנה, שבו נערות ובחורות צעירות מתלבשות ומתאפרות בחגיגיות, ומגיעות ליריד שמתקיים בסמוך לשוק המרכזי. מטרתן היא לשאת חן בעיניי בחור או גבר מקומי בתקווה למצוא חתן.
אבל למעשה, אין להן זכות בחירה. גבר שמעוניין לשאת נערה מסויימת לאישה – פשוט לוקח אותה איתו, וכעבור 3 ימים משלם להוריה את המוהר. הן לא מתנגדות, כי זו המסורת והן מבינות ומקבלות אותה. עבור חלקן זו הזדמנות – לעזוב את הכפר העני שלהן ולהתחיל חיים חדשים וטובים יותר (יש לקוות) במקום אחר, אבל אין לי ספק שזו יכולה להיות חוויה קשה לעזוב את הכפר שלך עם גבר זר שאינך מכירה. הוא יכול להיות בחור צעיר או מבוגר מאוד, הן בכל מקרה ילכו איתו.
צילמתי את התמונות האלה בתחושות מעורבות. חלק מהנערות באמת שמחות, אך חלקן – כך נדמה לי – מסתירות מועקה גדולה מתחת לאיפור הכבד. על פי המסורת, גבר שמעוניין בנערה מסויימת – מתחיל להתמסר איתה בכדור תוך כדי שיחה ובירור פרטים עליה. אם בתום המשחק הוא מעוניין בה – היא פשוט עוזבת איתו את המקום.
לאחר שהתאוששנו מהפסטיבל – היתה לנו נסיעה ארוכה חזרה צפונה. את הנסיעות העברנו בדרך כלל בשינה או בשיחות ארוכות. הכרתי במסע הזה אנשים נפלאים, מוכשרים, חכמים, ונוכחתי שלגיל אין בכלל משמעות כשיש מכנה משותף חזק כמו תשוקה לצילום ולמסעות.
את היום סיימנו בכפר קטן ומקסים, שגם הוא – כמו כפרים רבים אחרים – זימן לי מפגש עם הילדים המדהימים של לאוס.
לאוס / יום 5
אחד האתגרים כשמצלמים בכפרים שמחוברים לתשתית מינימלית של חשמל (אם הם מחוברים בכלל) הוא לצלם רגע אחד בחושך כמעט מוחלט ורגע אחרי זה בתאורת חוץ מאוד חזקה. כל אתגר כזה הוא הזדמנות להתנסות במיומנויות שכמעט לא נדרשות בצילום היום-יומי שלי – שעיקרו אדריכלות ולייף סטייל. בכל פעם שכיוונתי את הפרמטרים יכולתי לדמיין את זיו יושב לי על הכתף ומתקן אותי.
האינטראקציה עם זיו היתה מהממת בכל כך הרבה מובנים. מאחורי החזות המחוספסת שלו מצאתי אדם מקסים עם סבלנות ורצון ללמד ולעזור. חוש ההומור והחיוך התמידי שלו הם רק בונוס, וגם זה שכולם בקבוצה רואים בו ספק-מנטור-ספק-אליל – לא מוציא אותו מהקוליות האופיינית לו.
מדי כמה ימים זיו ערך ביקורת עבודות אישית או קבוצתית בשעות הערב. זו היתה הזדמנות נפלאה ללמוד דרך העדשה של חברי הקבוצה האחרים (ולהתפעל מהם), לקבל משוב מזיו, ללמוד ממנו עוד ועוד ולתקן בפעם הבאה.
לאוס / יום 6 (חלק א')
האירועים והסיטואציות שאיתמר ניסה להשיג לנו גישה אליהם היו מאוד ייחודיים, לפעמים אפילו מחתרתיים. בצהרי היום השישי מצאנו את עצמנו עדים לקרב תרנגולים שהתקיים באופן בלתי חוקי, מתחת לרדאר של המשטרה.
מאחר שמסע הצילום הזה היה בקונספט דוקומנטרי – נאלצתי לא פעם להתמודד עם השאלה: האם אני בהכרח רוצה לצלם את מה שמתרחש מולי? התרבות הלאואית שונה מאוד משלנו. המנהגים, האוכל, ההרגלים. האם כשקשה לי עם מה שאני רואה – זו סיבה לא לצלם את זה?
באחת מהשיחות שלנו אובר-לאנץ' איתמר שאל אותי מה הייתי עושה אם הייתי עדה לארוע שנוגד את הטבעונות שלי, למשל – שחיטה של חזיר. האם הייתי מצלמת את זה? באינסטינקט עניתי שלא. אבל אולי דווקא מתוך הערך הדוקומנטרי -חובתי לצלם את זה? קל לענות כשהשאלה תיאורטית, אבל בזמן אמת דברים נראים אחרת.
כשהגענו לזירת קרב התרנגולים הבנתי שאני חייבת לצלם, למרות שזה היה מחזה וארוע קשה מאוד. דווקא בגלל הטבעונות שלי, ודווקא בגלל הבחירה שלי במסע מהסוג הזה.
בפוסט הבא...
המסע שלנו פוגש עוני בצורות הכי קיצוניות שלו ומזמן לנו כמה הרפתקאות לא צפויות. וגם – על התחושות שלי לאחר החזרה הביתה, ועל תובנות מהמסע שיהפכו את 2018 לשונה לגמרי ממה שדמיינתי.
מקסים, מעורר ומעניין. תודה
תודה רבה, דפנה!
השבוע הייתי בהרצאה של זיו קורן. עכשיו סיימתי לקרוא ולצפות בתמונות. אתגר מדהים, גם צילומי וגם נפשי להכיל את המסע הזה. תיארת כל כך יפה במילים את מה שראיתי אצלך וגם בהרצאה. מרתק מאד ואת כל כך מוכשרת בצילום. מעריצה !!!
חלום לעזוב לשבועיים ולטוס למסע כזה..
תודה רבה, חן יקרה!